2007-10-01

Idag är det med stor, stor sorg jag gör ett inlägg i bloggen – men… eftersom jag vet att elaka tungor är kvickare än snälla vill JAG släppa ut detta själv!

Min underbara goding BeeJay har varit på ögonlysning idag och resultatet var inte direkt roligt – grå starr på båda ögonen. I hundspråk, en typ av katarakt (grekiska) = grå starr. Katarakt definieras som en grumling i linsen.

Jag frågade Ida Möller hur detta kommer påverka min goding – troligtvis inte alls, sa hon. Det kommer nog inte förändras heller. Men jag rekommenderar att du kollar upp det om ett par år igen. Sannolikt ärftlig men påverkar inte synen hos honom.

Klump i hjärtegropen…

Även om BeeJay inte varit en självklar avelskandidat i min kennel är det ett otroligt tråkigt besked att få – för mig och BeeJay, ingen vill ju att ens hund skall ha några former av abnormaliteter…
Jag vet att detta inte är en ”avelsförbud” hos SKK eller i rasen som så, men det är kanske svårt att motivera användandet och verkligen inte något jag vill plussa på.

Kan ju släppa ut min önskeparning nu då…
BeeJay och Eowyn – Jag tror att det är en kombination som hade blivit väldigt bra – hon hade kompenserat hans svaga rygg och resten är ju så underbart, han har ett uttryck som är sockersött, ljuvligt humör (skrattretande mot oss här hemma ;) ) och arbetsam och arbetsvillig…. MEN så blir det inte nu…

Vad hade BeeJay nu då?
I båda främre linskortex ses strimformade…. Helt enkelt catarakt.
Allt annat såg bra ut (PRA, PPM och PHTVL/PHPV), sa hon.

Den stora fördelen med detta är att det ligger i den främre och inte bakre, då bakre delens arvsgång troligtvis är dominant med ofullständig penetrans. (sa Ida)

Rottweilers rasklubb skriver så här om främre katarakt, efter föreläsning med Lennart Garmer;Främre Y-sömskatarakt sitter i den främre Y-sömmen. Finns bland annat hos flatcoated
retriever. Den stör inte synen påtagligt och Lennart betraktar den som en relativt harmlös
defekt. Hund med främre Y-sömskatarakt kan enligt SKK användas i avel men bör inte paras
med någon som har samma katarakt.
Flatcoated retriever gjorde för 10 år sedan en undersökning där de tittade på resultatet hos
avkomman när två hundar med olika ögonstatus parades. Det rörde sig om flera tusen hundar.
Här finns bra dokumentation att det är ärftligt. Eftersom man inte upptäckte någon tydlig
synnedsättning valde klubben, att tillåta avel på dessa för att inte minska avelsbasen kraftigt

Lite fakta om främre y-sömskatarakt
Med katarakt menas, som jag tidigare nämnde ”grumling i ögats lins”. Vissa katarakter är
mycket små och de behöver därför inte påverka synförmågan. Det är inte bara en katarakts storlek som avgör effekten på synen utan även kataraktens läge i linsen.
Främre y-sömskatarakt har både en liten omfattning och ett ”fördelaktigt” läge i linsen. Det gör att synen påverkas obetydligt, om det påverkar alls.

Linsfibrerna möts normalt framtill i linsen i en nästan osynlig, y-formad struktur (främre y-sömmen). Det är i detta område som främre y-sömskatarakt utvecklas.

Katarakten syns vid undersökning med spaltlampa som en eller flera små pärlformade grumlingar.
En ärftlig bakgrund misstänks för främre y-sömskatarakt.
I den rasen man har följt hundar med främre y-sömskatarakt genom åren bäst och mest täckande ligger flatcoated retriever bäst till. Faktan jag hämtat är till stor del från deras site och/eller avelsprogram.
Därför vill jag även trycka på att det som kommer här gäller för flat coated retriever men allt tyder på att förhållandena är desamma i även alla andra raser. Därför är det rimligt att bedöma alla hundar med främre y-sömskatarakt på samma sätt oberoende av ras.

För hundar som ögonlyses kontinuerligt är medeldebutåldern för y-sömskatarakt cirka fyra år. Men den kan även uppträda hos både yngre och äldre hundar. Vid första tillfället kan man se enstaka grumlingar i y-sömmarna. Med åren kommer allt flera sådana grumlingar och till sist kan linserna ha ett litet ”pärl-band” av katarakter i främre linsbarken.

Genom att iaktta hundar i arbete har man lärt att just den främre y-sömskatarakten inte påverkar synen märkbart. Man har inte heller sett att någon hund (alla raser representerade) med främre y-sömskatarakt utvecklat total katarakt och förlorat synen som gammal.

Kataraktens placering i ögats optiska system är sådan att förlusten av synfält inte blir så stor.
Rasklubben har studerat härstamningar hos flat coated retriever med främre katarakt och funnit en familjär förekomst. Det betyder att det finns en ärftlig bakgrund. Arvsgången är däremot inte fastställd.
För flat coated retriever gäller att hund med främre y-sömskatarakt får användas i avel. Dock avråds från att para två sådana hundar med varandra. Man säger även att valpar efter förälder med främre y-sömskatarakt bör ögonlysas som unga, medelålders och gamla.

Med allt detta sagt och offentligtgjort – dags att vara lite ledsen och nedstämd ett tag… min underbara goding skall få en puss!

1 kommentar:

Sofie sa...

Usch vilken tråkig nyhet, dels för aveln men framförallt för hälsan! Jag såg din kommentar i Zsandors gästbok först idag... är nästan aldrig inne på den sidan eftersom jag i stort sett bara använder bloggen. Men nu har Zsandor en ny "hemsida" om man nu kan kalla det hemsida, bara en enkel sida, så du är välkommen dit!

zsandor.zoomin.se

Bloggarkiv