2007-10-14

Vad pysslar jag med idag då?


Helgen har varit helt underbar - vädret har strålat och igår tog jag hundarna på morgon promenix kl 9.00 och kom hem vid strax innan 12.00. Efter det behövde både jag och hundarna nått stärkande - kaffe och lite kulor ;)

När det sedan var dags för kvällsturen var det fortfarande så underbar hög, kall luft så jag kunde inte motstå en lite längre tur då heller - kl 23.00 satte jag ut föttterna och alla tassar... maken ringde kl 23.45 och underade vart vi blev av ... så då var det ju bäst att vända.



Inte en enda gång, under alla mina år med Bronx har jag varit skrajsen för att vara ute - och med tre av samma typ känner jag inte annat än trygg och kan njuta av kvällsdofter och mörker.

Idag då ...

Jo, min uppdatering om att Vegas pappa kommer är släppt och nu är det avelsplanering och avelsvärdering som ligger i tankeverksamheten....

Avelsplanering är en absolut förutsättning för att man som uppfödare skall komma framåt i sin uppfödning. Vill man uppnå vissa resultat kan man inte bara att sätta ihop vilka 2 avelsdjur som helst.

SKK och sydskånska kennelklubben har en hel del bra föreläsningar - om avel, uppfödarrollen och genetik. Jag har gått och varit så nöjd, man lär sig kritiskt titta på sin egna "avelstanke", genetik och nedärvning, juridik och, självklart hur svårt det i verkligheten är - kan varmt rekommendera dem till er också!

Men nu är det alltså planering och värdering för hur jag vill göra med kull nummer två och tre och .....

1 -Det tilltänkta avelsdjuret, den enskilda individen värderas
2 - Avelsdjuret skall paras med? De två skall komplettera varandra, vad gäller exteriör, färg, temperament och hälsa för att nämna några punkter.
3 - Stamtavlor gås genom för att titta på stam och se att de två tänkta individerna inte är för nära släkt
4 - Vidare tycker jag att man alltid ska ställa sig frågorna - Vad vill jag ha ut av denna parning?
5 - Hur kommer den att föra avelsarbetet framåt?

Ytterligare ett absolut måste är att man har de mer erfarna uppfödarna som bollplank.
Jag är verkligen glad att vi har en sådan öppen och generös anda i uppfödarkåren inom pinscher inom och utom landets gränser - när jag ringer och frågar t ex Cathrine eller Sussie om råd ... snabbt som ögat har man ärligt fått höra för och nackdelar! Inga krusiduler eller konstigheter - det är ju nästan som att få erfarenhet på burk ;)

Reise skall bli väldigt roligt att få ta in i aveln här i Sverige - i första led så att säga. Och mina planer är så spännande... Han har mycket exteriört att ge den svenska populationen enligt min mening. Halsen, huvudet, häcken ..... Ah, det är ju en tid kvar. Först är det planerad parning med Vegas som skall släppas ut, genomföras och ....

Men den som väntar på nått gott ......

Inga kommentarer:

Bloggarkiv