2008-10-28

konditionstränar man hunden?

Nu när jag har varit hos veterinären med Bronx och fått reda på att alla hans värden är bra funderar jag lite på ”hur mycket kan en 8år gammal pinscher hänga på?”

Bronx är, idag i bra ”kondition” – han väger 18,7kg och är med på mattes alla knasiga turer.I lördags t ex, då tog jag alla nötterna (eller godistopparna;)) ut på en långpromix. Turen blev dryga 1,5mil och Bronx, likväl som de andra hänger på.
Mina dagliga turer är nog ungefär på 3 lite kortare på ungefär 30min – och en lite längre på 1timme ungefär.

Räcker det som konditionsträning eller MÅSTE de träna annat? Hur konditionstränar man annars hunden? Ska man det?

Bronx, som är 8år har jag så gott som slutat cykla med och för honom blir det vad han får i konditionsträning – och ett o annat spår ibland.
Vegas är som ett muskelknippe och henne kör jag mycket ”pulling” med … utöver de dagliga turerna, lösa rusen och spårningarna.
BeeJay får nöja sig med promenix, lösa rus och spår – han gillar inte att dra …

Begreppet “kondition” (av engelska condition = tillstånd) innebär för mig:
Fysisk styrka, uthållighet och koncentrationsförmåga/precision.
Att en hund är i ”god kondition” betyder för mig att den är välmusklad utan att vara stel eller klumpig, den är stark och uthållig samt kan fokusera på sin uppgift även när den börjar bli trött. Självklart är hunden frisk, välskött och i övrigt välmående med lagom hull.

Just nu, med mina hundar är det detta som känns viktigt – och visst är de i god kondition ;)

16351

Inga kommentarer:

Bloggarkiv