2008-11-29

Har just bakat ett fruktbröd med nötter som blev väldigt gott förra året!
Hela hasselnötter och fikon ger brödet en härlig smak, och jag älskar när det är lite tuggmotstånd.
Brödet är mörkt och passar väldigt bra till ostbricka, med en skiva stark svidande ost!
Gillar ni nötter & torkad frukt, starka ostar och kanske lite fikonmarmelad så testa detta bröd!


Fruktbröd med nötter
2 st

Surdeg
1 dl grovt rågmjöl
1 dl vatten
25 g jäst

Dag 2
100 g hasselnötter
100 g solroskärnor
1/2 dl linfrön
1/2 dl russin
8 fikon, hackade
25 g jäst
1 tsk salt
3 dl grovt rågmjöl
ca 11 dl vetemjöl
5 dl vatten

Rör ihop surdegen till en lös deg. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur över natten.

Rosta nötter och solroskärnor i torr stekpanna. Låt svalna. Blanda surdegen, nötter, solroskärnor, linfrön, russin, fikon, jäst, salt, rågmjöl, det mesta av vetemjölet och 37 grader varmt vatten. Arbeta degen väl. Den ska vara lite kladdig. Tillsätt ev mer mjöl. Låt jäsa övertäckt ca 45 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och forma den till två limpor. Lägg i smorda formar, 1 1/2 liter. Låt jäsa i 30 minuter. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, 45 minuter.


Utöver det så har jag idag anmält tre hundar till MY DOG .... phua, det är tur man ett paket skorpor att leva för under jul!!!

Jag har ansökt om semester under hela julen - eller rättare sagt jag hade 54,25 komptimmar att plocka ut och de läggs in under jul så det blir låååååångledigt ;)

Om man tar ledigt 22, 23, 29, 30, 2 och 5 - så är man ledig 2,5veckor.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv