2008-11-16

Snart December ...

Jag tror att jag har en fetisch, och det är inte tighta lack och läder, högklackade skor, gummi eller galonkläder.
Nä, det är allt som har med julen att göra – från nu och fram till julafton, juldagen sen försvinner känslan.

Eller rättare sagt fram till det magiska moment när man dagen efter julafton vaknar lite sent och solen skiner in, med bristen av snö och julpyntet redan ser dammigt ut, plötsligt är all magi borta. Som ett trollslag har alla förväntningar och önskningar grusats och blivit till helt vanliga vardagliga saker.

Dofterna, stöket och böket, paketen som ligger där under granen glänser och prålar sig i flera dagar och ger mig en känsla av att vara barn igen.
Ljusen som glimmar och sprider mjuka flammande ljus, dofterna från pepparkakshuset, glöggen, pepparkakorna och den starka grönmögelosten och godiset. Inte ens de lätt aggressiva i att knäcka en hård paranöt hjälper. Efter juldagen är det magiska ohjälpligt över.

Mats har redan börjat skruva lite på sig i soffan – jag sitter och letar julmusik, julfilmer och tips – allt mitt från förra julen ligger kvar på den gamla datan.
- skall du hålla på med det hela dagen ,säger han. Kan du inte vänta tills lucia!

Nä, det går ju inte. Från nu fram till juldagen är det mys och gottigt julplanerade som gäller, fram tills dess njuter jag av varje moment.

Steg ett -
Lista - dags för en ny Att-Göra-Lista, dvs listan på vad jag behöver fixa innan jul.
Börjar lite tidigare med den i år, tror det kan behövas om jag ska hinna få allt gjort. Det är ju en del avbrott i ”hemma-fixet”. Stora Stockholm, ett efterlängtat avbrott t ex.

Utmärkt att kunna samla den här på bloggen, skriver jag den på en lapp är den garanterat borta om en vecka eller två. Allt är nog inte med, och allt kommer nog inte hinnas med - men iallafall det viktigaste. Ser inte ut som jag kommer att gå sysslolös fram till jul iallafall.

Listan kommer att bockas av allteftersom saker blir klara.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv