2010-06-22

Förkovring

När man har en tik hemma som är dräktig har man tusen fungeringar och frågor .... man oroar sig och man pjallar lite extra. Man är ju rädd om sina hundar!

Igår satte jag mig, för säkert 100gången med den underbara boken "Genetikk, avl og oppdrett" - en väldigt, väldigt bra bok som är på över 300 sidor och handlar om just uppfödning, avel och hur den genetiska nedärvningen fungerar på de olika delar man värderar.

När jag kollade nu på dräktighetsdagar - jag är ju väldigt väl medveten om den allmänna 63 - + 2 dagar - men där har man en tabell med de olika rasernas variationer, normala variationer.... al t ex boxer på 56-71, en variation på 15 dagar. Det är väldigt stor skillnad det.

Mycket handlar det ju om vart i löpet man parar, hur många dagar det är innan spermien penetrerar ägget och den verkliga befruktningen sker. Men ändå... 15 dagar ... det är många dagar det!

Tidsmässigt så börjar det dra ihop sig - det är kanske 9 dagar kvar! Plus, minus några dagar ;)
Eówyn har blivit vackert tjock, med en stor kanonkula mitt på. Hon börjar bli mer och mer bredbent i gång och rör sig sakta fram. Hon pustar och suckar, har svårt att hitta bra sovställning.

Man känner valparna knöla runt inne i magen på henne. Man undrar om antalet vi fick stämmer, hur många är dom som trängs och stökar där inne - kanske färre ... kanske fler?

Ibland blir hon lite besvärad av allt rumlande, för om alla busar och sparkar på en gång kan hon bli lite besvärad och tittar sig mot magen, lite undrande sedan slickar hon lite i ett försök att dämpa sparkandet.

I denna vecka fortsätter valpens inre organ att utvecklas, och om har man lite tur och fostren ligger bra till kan man svagt höra hjärtslagen därinne om man lägger örat mot tikens mage. Jag har suttit med stetoskopet - hört hjärtljuden... lite likt ett tåg som kommer i skogens sus. Fostrens hjärtslag är väldigt höga, omkring 200slag i minuten.

Idag är fostren mer än 52;de dygn och de är ca 110mm stora. Kroppen på dem är nu väldigt välproportionell. Förbening av de sista benen i skallen, ambolten i mellanörat och centrum i virvlarna har nu skett.
Eówyn är väldigt, väldigt matfixerad och mat- och vattenskålar måste ständigt fyllas på - ändå vill hon försöka knycka en smörgås om hon kan – och från husse kan hon det… otroligt ofta - kylskåpskompisar ;)
Nu, på dygn + 50 väger hon drygt 20kg och mitt på mäter hon 73 cm och baktill 68 cm.

Det är så otroligt skönt att både Vegas, Bronx och BeeJay är helt ointresserade av hennes tillstånd, precis som grabbarna var med Vegas – en del hannar behandlar dräktiga tikar som om de vore i löp…

I helgen så har jag köpt en hel del av det som jag kommer behöva inför valpningen och lagt ordning resten -
* En ny madrass - 9cm tjock och 90cm bred - för matte att ligga på bredvid valplådan,
* 4 rullar extramjukt hushållspapper och
* 10 små, små mjuka frottéhanddukar att torka valparna torra med, de är tvättade tillsammans med några lite äldre handdukar i 90grader för att bli... lite mer sterial och bli av med skrafs. De nya är gröna ;) självklart ;)
* och tandtråd, bland det bästa att knyta runt navelsträngen med
* Snören, elastiska i alla dess olika färger, för att särskilja de små liven med senare.
*Druvsocker, kan vara bra att ha om Eówyns valpning drar ut på tiden och hon behöver lite extra energi.
* Tidningar är inplockade - jag sparade de jag hade norpat åt mig inför b-kullen och nu kommer de in igen.
* Sprit - stark rengöringssprit för att tvätta händerna innan och mellan valpningen.
* En trubbig och slö sax, för att klippa av navelsträngarna
* Min lilla hushållsvåg är ordentligt rengjord och kollad av för hur den väger. Bra att ha så att man kan väga valparna direkt efter födseln.

En liten film till på busande godingar - Vegas och en stillsam Eówyn -


Och Els-Magreth - det går väldigt, väldigt bra och hon sover som en gris, äter massa och lufsar lungt på promenaderna!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv