2007-10-25

Vad är det som gör en stamtavla.....

Vad har jag gjort i dag då?

Har sett på ”The WorldWideWeb”, tills ögonen går ikors. Kom i säng klockan 01.00 igår och i dag blir det ett break för att skriva i bloggen – sen på det igen! Kollar på stamtavlor och foton av ”pojkar”.
Många av sidorna som jag har varit på, har mycket trevliga hannar - men ÖVERRASKADE bra är dom inte… eller om jag hittat en som jag gillar mycket, då faller det på stammen…..

Vad är det då som gör en stamtavla bra/dålig? Vad är det som gör att den intresserar en uppfödare av pinscher?
Vad utgör en ”faktisk” kvalitetsstamtavla?

Ja, det här är ju, som alltid endast mina egna åsikter men – en stamtavla ligger, precis som hunden själv i ögonen på den som betraktar den. In the eye of the beholder!
Vad som enligt min åsikt är bra kan vara helt ointressant för någon annan. Mycket beroende på vilka linjer man själv sitter på och vilken typ av exteriör man önskar i sin kennel.

Du kan ofta höra från ägare av avelsdjur - intressera stamtavla på den… men för vem?

Som tur är har jag funnit några trevliga, läckra och ok;a hannar – iaf att hålla och ha i åtanke för kull två, tre och .....,

Uppfödare av hundar tittar ofta väldigt mycket på mentaliteten – jag tror inte det finns ett annat uppfött djur där man gör det på samma sätt.
Detta kan ju leda till lite bekymmer – för hur vet jag att min typ av mentalitet är samma som den de förordar i ex Tyskland? Hur vet jag det? Jag möter den ju troligtvis inte om inte parning sker naturligt och man är beredd på resa världen runt…. Svårt det där. Ett kort kan man ju iaf bedöma lite mer…

Och mig och mina planerade, önskade parningar är då detta säkert: Jag kommer inte para mina hundar med någons hund bara för att det är en väns hund eller för att det är geografiskt lämpligt. Enligt mig är det ett tänk som inte får förekomma inom avel – om man inte har en väldigt, väldigt stor ras där avelsbasen är säkrad och säker!

Min planerade avel av pinscher är första och för mig och min framtid med pinscher. Jag kommer inte försöka vara tillfredsställande eller tillmötesgående gentemot andra – Jag skall först och främst vara ärlig och göra något jag kan och VILL stå för!

Och förresten - för att mäta värdet av någon avel måste man tänka på resultatet.
Och alla vi vet - alla enskilda avkommor har sin egen genetiska prägel.

Hur får jag då de önskvärda egenskaperna, liksom motstånd till sjukdomen och min typ av exteriör och mentalitet?

Man får ju börja med att utvärdera alla de saker man vet – medicinsk historia, genetisk information, inavelsberäkningar och titlar. Var kommer avelsdjuret ifrån och hur ser de andra kullsyskonen ut – inte bara utanpå utan aven inuti?
BLUP är ett mycket bra sätt att samla och tänka på när man funderar avel – samla alla fakta, i hela stammen och gör värderingar. Jag vet om att vi har en allt för liten population, med allt för lite ”vetskap” att katalogisera för att det skall vara korrekt MEN det är en början och ett litet sätt att nå en bit på vägen.
Vad man bör tänka på är att BLUP, precis som alla ”program” är tänkt för att ta fram en ”perfekt” pinscher och inte en som är ideal och passar in i våra hem och hus idag.

För att hålla våran pinscher - avelsbas och fertilitet upp i hög ålder – är det förhoppningsvis några uppfödare som gör lite av de knasiga och ”konstiga” parningarna. Parningarna som inte är präglat av vilket som var utställningsterminens ”show-nisse” eller den som ligger i ropet just nu. Jag hoppas att de flesta gör vad de tycker och känner att de har stötning och uppbackning av oss andra – det är då vi kan behålla våra pinscher som den friska ras det är idag. Självklart kommer det då och då födas några verkliga paddor…, men är vi kompetent nog att skilja den paddan från en prins när det senare blir tanke på avel?
Dessutom tror jag nog att den paddan kommer vara både givande och älskad i hemmet hos valpköparen!

Foto av gammalt och ungt – levande och döda. Under en ganska lång tid har jag samlat på bilder av pinscher och detta är kul – man kllar och jämnför. Dessutom är de ganska bra att ha nu när jag går genom min stamtavlekoll!
För även om hälsan hos våra hundar är så otroligt viktig – VI får inte glömma bort att en pinscher är en pinscher är en pinscher – och de är dem vi önskar leva med, älska och föda upp

Min inspiration i starten till detta med avel var förälskelsen till min Kaitler Invoking Charm. Han är, i mina ögon den mest härliga ”hannliga”, lugna och stolta, vackra och älskvärda pinscher! Min stora kärlek!!!

Och – måste ju säga – numer två av mina artikel har kommit in i den amerikanska kennelklubbens tidning ”Gazette”. ROLIGT!

Dessutom bloggar jag även på min engelska site - man får ju utmana sig själv lite!

Ha det gottis!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv