2007-12-31

Nedräkning.....

Inför det nya som kommer - ett nytt år, med nya möjligheter och löften ... att hålla och att bryta...

Först vill jag säga... fy för vad arg man kan bli på alla som under den senaste vecka bränner sina surt förgängliga slantar på smällare och raketer... Inte en möjlighet för oss med hund att planera in minsta lilla promenad smällfritt.

Idag blev jag så arg att jag ställde mig och argumenterade - får man kalla det så- med två 13åriga slynglar som smällt en "bomb" i närheten av BeeJay, som lyckligtvis är oberörd ... att pannlobben på tonåringar är outvecklad och att de inte ser kausalitet gör inte att deras föräldrar inte gör det - eller att pengagirriga försäljare inte gör det!

Snälla föräldrar - låt INTE era barn smälla smällare!!!
Tacka vet jag Norge, där det är förbjudet!!!


Så något roligare - det har nu gått sina beskärda timmar sedan den sista parningen mellan Vegas och Eroz. Man brukar säga att befruktningen av en tik sker efter parningen och sedan lägger man på 48-72 timmar …. OM tiken blir dräktig och man har prickat in rätt dagar!
Tiken har ju löpperioder där de producerar ägg under hela sin livslängd – men, som jag skrev i ett tidigare inlägg… ägglossningen sker inte alltid på samma dagar från en löpperiod till en annan. Varför skall det vara lätt? ;)

Vid valet av Vegas och Eroz har jag gjort en sk ”assortative matting” – parning mellan två snarlika - fenotypiskt - individer.

Trots att fenotypen är en produkt av både genotypen och dess uppväxtmiljö, är de som individer mer troliga bärare av samma allelna gener som sedan bestämmer avkommans morfologi (utseendet).

Om vi sedan talar om dessa två individers gestaltnig – hela deras sätt att vara, hela deras väsen … En parning av två helt underbara individer, som dessa är, är aldrig en garanti – men man har ett otroligt mycket bättre utgångsläge och här tror jag inte jag kunnat göra ett bättre val!!!
Hos Vegas och Eroz ser jag två starka individer med mörkt, mörkt bruna ögon – nästan svarta. Jag ser vackra linjer, bra halslängd, mankar och rygg. Jag ser harmoni och underbart uttryck, vackert mörkt tan, benstommar av den lite grövre typen – Jag ser två pinscher, tik och hanne, precis så som jag vill ha dem!!!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv