2010-01-29

Idag möte jag en man som spontant sa ” det är så roligt att se dig med alla dina hundar.”

Vi, jag och alla hundar var ute på långpromis, hade tagit timmar från jobbet och kunde njuta av dagen …

Ibland kan jag bli lite förvånad över kommentarer man kan få …
* Är dom syskon? (personligen tycker jag mina har stora olikheter, kuperat, storlek och kön… ;) )
* Varför har du så många hundar…. ? Hmmm, tja vad svarar man på den? För jag vill? Eller oj, är det många?
* Du är alltid ute med dina hundar, är det inte jobbigt? …. Den kan ge mig lite konstiga känslor. Om man tycker det är jobbigt at gå ut med sina hundar skall man väl inte skaffa hund?


Alla hundar, oavsett storlek eller ras, måste ju ut på dagliga promenader.
Hunden behöver promenaden för att må bra, promenad är en viktig ritual för att den mentala stabiliteten hos hunden.
Jag vet ju att många med hund (och utan) tittar på ”mannen som talar med hundar” och mycket av det han gör är inget jag gillar – men… när han talar om vikten av att komma ut, vikten av att röra på sig ute i natur och närområde är jag med och står nästan i givakt!


En hund, som ett djur med väldigt mycket instinktiva reaktioner. Och bara lössläppande i den egna trädgården eller smårundor för kissetur kommer inte uppfylla hundens behov – oavsett storlek!
Som Cesar Millan, säger "För din hund är din bakgård som en stor fiskskål där de är innefångade. Fiskar simmar, fåglar flyga och hundar gå. Att äga en hund ska inte handla om att bara uppfylla vårt mänskliga behov, vi är skyldiga våra hundar, att ge dem vad de instinktivt behöver. "





För att hunden skall må bra måste den få dagliga promenader, en del lite längre – det behöver den för att frigöra fysisk och psykisk energi. När man undanhåller hunden detta behovet av ”utlopp” bygger den i sin tur upp en innelagrad energi som förr eller senare kommer släppas ut! På gott eller ont!

Detta citat tycker jag säger så mycket (tyvärr vet jag inte ursprung…)
”Kallt, kan man säga att den främsta dödsorsaken bland hundar idag är att vi felbehandlar och inte förstår - tillmötesgår deras behov. En hunds temperament är en direkt avspegling av ägarnas förmågan att förstå honom och ge honom vad han instinktivt behöver.
Det finns inga dåliga hundar.”


Gå nu ut och njut av att ta din hund – eller alla 5 - på en lång, lång tur – det finns inga ursäkter som ursäktar att man inte gör det!

2 kommentarer:

Åsa sa...

huga jag ÄR en dålig hundägare =( Eller kanske inte men det känns så för jag kan förstå gubbens kommentar om hur du orkar så många timmar varje dag. Jag har inte orken eller tiden att spendera så många timmar ute med hundarna än om jag hade velat. Däremot håller jag med dig om att de måste få utlopp för energi etc vilket vi löser i kombination med promenader - cykling. Nu har vi ju också andra hundkompisar - äntligen och vi har varit ute några timmar i veckan för att hundarna ska kunna ösa fritt

Sanna & Kelly sa...

Jag håller VERKLIGEN med dig! Jag tror många problemhundar skulle bli bra bara av att promenera och stimuleras mer.
Kelly får mycket motion men visst kan jag ofta tycka att det är jobbigt att gå ut, speciellt nu under vintern. Men jag masar mig ändå...

Bloggarkiv