2010-04-25

Äntligen!

Dags för lite valpplanering här hemma – semester är sparad på hög och nu räknar vi dagar, markerar kalender och njuter av bara tanken ;)

BeeBronx B-kull skulle fötts i slutet av förra året …. Eller den föddes och överlevde inte pga av tragiska händelser och tidsslarv på ett stort djursjukhus…. Därför vill jag att min B-kull är vigd åt Vegas och Gildron, de tre små pluttarna som aldrig hann uppleva mer än bara moder Vegas och fosterstadiet där inne!

Nu kavlar jag upp skjortärmarna och tar min C-kull!

Rivendells Eówyn
skall paras med
Gildron D&D KingBlack

Vi förväntar oss en läckert Black`n Tan-kull som skall födas runt 1 juli med levernas i augustis sista vecka

När jag planerar en parning letar jag efter en hanne som komplimenterar och stärker tiken – hennes svagheter skall vara en av hanes styrka och vise versa. Till min C-kull nu använder jag en välbalanserad och väldigt stark hane med få exteriöra fel.

Men nummer 1 är ändå att hanen har ett trevligt temperament, är lätt att arbeta med och orädd.

I mina val av avelskombinationer tittar jag på HUR hunden är först!!!
Jag brukar ställa mig några frågor … och bolla med dem runt omkring …
1 – är det en snäll, trevlig hund?
2 – fungerar hon/han som familjehund?
3 – är hon/han en trygg hund?
4 – Hur är dess hälsa?
5 – är det en exteriört bra hund?

Rivendells Eówyn är en tik som jag köpte till min kennel pga av de linjer hon har, pga av att hennes mamma är en väldigt vacker och trevlig tik - nära besläktad med min egen hane Bronx. Dvs linjer jag känner mig trygg och säker på, linjer jag vet om är trevliga pinschers!
Eówyn är en väldigt stark tik, med korrekt svansansättning och ett otroligt bra förbröst. hon har starka tassar och är välvinlkad - bak och fram. Hon är kort och kvadratisk - precis så som en pinscher skall vara enligt rasstandard!
Färgerna är mörka och hennes ögon är så gott som svarta.
Hos Eówyn kommer Gildron att ingjuta lite fart hoppas jag - Eówyn är nämligen en av de lugnaste pinscher jag vet.

Gildron D&D KingBlack är en import från Tjeckien med spännande linjer. Även han har en otroligt bra exteriör med bl a korrekta tassar, lite likt en katts, vacker, bra lång hals, stark rygg med korrekt svansansättning och kors. Ögon som är vackert, korrekt mandelformade och med mörka, mörka färger. Men först och främst han är en snäll, fartfylld, glad, rolig och trevlig pinscher!

MEN FRÄMST AV ALLT I DENNA PARNING – Eówyn och Gildron är två väldigt trevliga, mysiga individer, familjehundar som är glada och pinscheraktiga – precis som pinschers skall vara ;)

Vid intresse av valp efter denna kombination, eller om du bara har lite frågor kring pinscher kontakta mig på pia.widerberg@skola.trelleborg.se

Inga kommentarer:

Bloggarkiv