2011-04-05

Njutning - här och nu!

Jag fick en väldigt uppmuntrande kommentar på en bild. Den handlade om att jag var en livsnjutare.En livsnjutare är en individ som ljuter av föremål i vardagslivet. Sådant är föremål man är förfaren samman samt upplever ofta. Livsnjutaren kännetecknas ofta som lycklig, lugn samt en individ som tar dagen som den kommer.
Jo, jag önskar att jag kunde vara en livsnjutare fullt ut. Att jag alltid kunde välja att se havet på vänstra sidan och inte motorvägen till höger när jag går mina morgonturer. Ofta, ofta är det så jag väljer att se tillvaron – med huvudet och ögonen fästa till vänster – för där finns det vackra, glittrande havet. Men ibland faller man i en fallgrop.
Igår åkte jag ut med hundarna för att hitta lämpliga viltspårsområden. Alla tre hundarna hängde med – det var underbart väder för en långtur.



Min vackra, ståtliga Bronx
Jag hade kollat upp lite olika områden på flygfoton runt om i södra skåne – skogsområden med tillräckligt stora ytor är inte helt lätta att hitta här nere.
Området vi åkte till var verkligen jätte vackert. Skog, vatten, snårigt och mörkt. Perfekt för spår nästa helg.
När jag är ute och går har jag nästan alltid kameran hängandes. Det finns så många vackra ställen att njuta av när man är ute.

Kan ni tänka er en värld utan njutning? Visst skulle livet bli trist och färglöst om man inte kan njuta av det som finns i vår tillvaro – om vi har närvaro!

Vi måste lära oss att ta tillvara på det som bjuds i våra liv och njuta av det enkla, det som finns här och nu, det som bara är.
Mossbeklädd stockar, vackert och stillsamt ....
En soluppgång eller en nedgång eller en vacker beklädd stam i mossa -  att bara vara ute i naturen det är för mig kvalité, en livsnjutning.
Man blir mera harmoniska och höjer sin livskvalitet genom att lära sig att njuta av det lilla i livet. Det återspeglar sig i minskad stress och ett bättre liv, ökad trivsel i vardagen helt enkelt!
Många av oss är hämmade och vågar inte släppa loss och njuta av livet. Vi har fastnat i ett ekorrhjul där många klagar över att det inte finns tid över till nöjen och avkoppling. Man ägnar all tid till att arbeta. Allt för många måsten och sysslor som man anser meningsfulla göranden.
Vi lever att mer i ett ”göra samhälle”, istället för det välgörande ”vara samhälle” där man ger tid att bara vara och finnas till i tillvaron under vissa stunder. Utan att syssla med något speciellt utan att få dåligt samvete eller känna skuld.
Varför ser världen ut som den gör egentligen. Folk tänker inte, de existerar och reagerar kortsiktigt. Vi lever dag för dag, timme för timme, men vi är mer passagerare än lotsar i vårt eget liv. I dag kan vi inte titta framåt, men redan Lenin sa att människan är produkten av sin miljö. Titta på den miljö du lever i och vad du gör.
Det viktigt att då och då stanna upp en stund och tänka igenom vad du verkligen vill. Vad är viktigt i just ditt liv?
Det finns så otroligt mycket att glädjas över även när vardagen känns tung. En vacker sommardag, vintergäcken som tittar fram, en tidig morgon med en kropp som tar dig fram dit du vill - härligt befriad från alla måsten.
Det viktiga är att komma ihåg att man inte måste förtjäna lycka. Man måste inte lida och kämpa för att få kosta på sig att bara vara, njuta i nuet och det lilla!
Jag har bestämt mig för att jag förtjänar att må bra, njuta av livet och känna glädje, man lever en gång, en kort gång  – därför väljer jag att göra just det …
Hmmmmmm, kanske är jag en LIVSNJUTARE iaf …..

Vegas - en sann livsnjutare i dess rätt bemärkelse!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jajmensan, det är du! Det lyser igenom i allt du skriver och de foton du tar.

Unknown sa...

Jajmensan, det är du! Det lyser igenom i allt du skriver och de foton du tar.

Unknown sa...

Jajmensan, det är du! Det lyser igenom i allt du skriver och de foton du tar.

Sandra sa...

Jag älskar att titta på dina bilder! Du är verkligen en fantastisk fotograf Pia!

Bloggarkiv