2011-04-12

Det blir inga valpar hos BeeBronx kennel i år …

Jag har visserligen aldrig planerat att ha kull årligen eller oftare än så…
Jag kommer alltid ha liten skala med få kullar och med hemmahundar som är mina egna ”forever”!


Jag har under hela vintern och våren planerat för en kull – hane och tik var klart - och det är med mycket eftertänksamhet jag väljer att INTE ta en kull valpar iår.
Jag har ju trots allt sparat så jag har 10veckors semester sparat … och 18komptimmar … inte illa ;)
Men det betyder ju också att jag kan spara till nästa år och kanske ta ett år med ledighet, utställning och mys.


Att jag vill vänta handlar mycket om hur läget ser ut i ”valpvärlden” – det är många som planerar att ta1-2kullar. Sedan finns det redan nu en del uppfödare som har osålda valpar.
Och visst, det kan hända att det är så här det kommer se ut framöver, allt flera uppfödare och mycket flera kullar som födds. Men det betyder ju också att vi håller på att bli en större ras – kanske en större ras än vad vi bör vara. En pinscher är inte för alla och är inte helt lätt att ha.


Jag tror att vi riskerar se mycket fler omplaceringar och olyckliga hundar/ägare om registreringsantalet stiger mycket mer.

Jag vill inte gärna sitta i det läget då jag väljer en valpköpare för att telefonen varit tyst – varje enskild valp förtjänar en eftertänksamhet vad gäller deras framtida ägare.

Kan hända jag är lite feg ... men jag tycker det är mycket som står på spel - man måste trots allt tänka "vad gör jag om jag har 3 osålda, inte hittat rätt valpköpare vid 8veckors ålder?"
Nu blir det att planera lite hundaktiviteter med mina egna godsaker – kanske någon utomlands rent ut ;)

Ha en bra dag!

3 kommentarer:

Suvi sa...

Jag tycker du resonerar helt rätt och applåderar ditt beslut! Efter alla dåliga nyheter som framkommit det senaste året (obs: nu syftar jag INTE specifikt på din kennel, problemen är utbredda!) har jag också funderat på om man kanske inte behöver slå ner lite på takten. Det föds så många valpar samtidigt som nya omplaceringsannonser ständigt dyker upp. Jag ömmar ju lite extra för dem det inte gått så bra för, som du vet, så jag tycker det är bra att du vill försäkra dej om att det finns tillräckligt med toppenköpare för alla valpar. Pinschern passar ju inte alla, som sagt.

Stina sa...

Klokt val Pia, kan hålla med dig i ditt resonemang.
/Stina

Ann-Sofie sa...

Håller med dig Pia, samtidigt tycker jag att det är synd att det är de seriösa uppfödarna, de som planerar varje kull nogrant och som producerar kvalitetshundar som väljar att avstå från avlen ett tag. De andra avlar på som vanligt och massproducerar valpar av varierande kvalitet... Inte helt gynsamt för utvecklingen av våra raser./Ann-Sofie (som för övrigt oxå har skjutit avelplanerna på framtiden)

Bloggarkiv