2007-08-25

Att leva i en flock



Varför vill man ha fler än en hund, varför väljer man att leva med fler än två?

Den frågan ställer jag mig själv ibland, får den även när man är ute och går med alla tre – Oj, vad mycket hundar, är det inte jobbigt? Varför vill man ha så många?

Jag får ju erkänna att jag nog inte har något bra svar... Men det är inte helt lätt jämt, det måste jag erkänna!I samma andetag vill jag säga –

Jag kan inte tänka mig att vara utan en enda av dem!

Under hela min uppväxt har jag varit omgiven av hund, hemma hade vi spaniel, golden och tax, min syster hade schäffer, briard, DP, andra konstiga saker och viktigast av allt pinscher!

En sak som är säker är att det alltid är kul att se hur väl hundar kommunicerar med varandra. Minsta lilla huvudvinkling, öronställning eller ögonrörelse är ofta en kommunikation dem mellan.
Att se BeeJay, nonchalante trycka sig in på Bronx och kräva uppmärksamhet, putsning och mys – han är så söt! Och Bronx som villigt tvättar honom ren, på samma sätt som han gjort under hela BeeJays tid från valp till vuxen hanne. Vegas som toktvättar killarnas öron och BeeJay som myser sig in hos Vegas när det är dags för att sova.
Hundar som är goda vänner håller ju varandra sällskap och trivs ihop.

De flesta hundar uppskattar en hundkompis och det är ju inte direkt så att allt blir jobbigare för att man har två, tre eller fler hundar. Vissa saker blir jobbigare, städning, soffträngsel, matsläppandes, koppeltrassel och okej, starka armar krävs, det ska jag erkänna, men å andra sidan blir andra saker lättare. På det hela taget tycker jag att det är fler fördelar än nackdelar.

Om vi skall ta och väga fördelar med nackdelar -

Fördelar
*Hundarna har alltid sällskap av varandra - förutsatt att de funkar bra tillsammans förstås.
Trivs hundarna tillsammans och är säkra på varandra så har de alltid en bra rastkompisar. Vi har ju t ex våran egna lilla pinscherträff bara vi går utanför dörren för att släppa hundarna;)

*Unga hundar kan lära sig goda vanor och fostras till visst del av den äldre hunden - förutsatt naturligtvis att den gamla hunden har goda vanor. Här måste jag erkänna att Bronx, som ju är en underbar pinscherhanne har varit lite väl snäll och tillåtande för BeeJay. Han har en del att ta tag i nu – upplever han ;) BeeJay testar gränser nu vid dryga 2,5års ålder och Bronx talar om vart skåpet skall stå!

*Är den gamla hunden säker i språk och kommunikation så lär sig den yngre hunden ett bra hundspråk från början, vilket naturligtvis underlättar.
*I vissa moment kan man använda konkurrens mellan hundarna, t.ex. vid inkallning. Kommer inte den ena hunden så lämnar flocken. Det här bör man dock inte göra om inte hundarna är väldigt goda vänner, för det kan faktiskt utlösa konflikter mellan hundarna.

*Skratt, umgänge och fritid är alltid fylld till brädden!

Nackdelar
*Med tre hundar, har jag upptäckt att hundar blir så mycket mer ”bus på rastningarna” samt att de ofta "hetsar" varandra och lyssnar sämre. Vegas är numer den som ofta skäller till först och Beejay hänger på – Bronx tittar lite på dem och äää, det var väl inget att bry sig om! Vi håller på att jobbar bort hennes ”varningsskall” och är på god väg!

*Att få någon att passa en hund går väl ganska lätt, att däremot hitta någon som vill passa tre hundar kan vara lite jobbigare... TACK, Annett för att du finns!

*Det tar mer plats i bilen; två hundar i en kombi går an, i alla fall om man bara är två vuxna. Vi kan packa grejor i baksätet om vi ska iväg resa. Värre blev det ju när vi sen hade tre hundar; buren i baksätet tog upp 60 % och det som blev kvar var inte direkt några stora mängder plats... Är det kanske därför husse inte vill med på utställning? Hmmm….

*Har du en hund som är benägen på att jaga eller som blir galen när du möter andra hundar eller som skäller som en idiot så fort någon hälsar på så finns det en stor risk att du snart kommer att ha tre hundar som gör så. Naturligtvis är det inte alla hundar som tar efter sin kompis, men det är lätt hänt att en valp tar efter den vuxna hunden. Det här med jakt har vi märkt ökat med ålder på Bronx – och eftersom han är ledaren i flocken av hundar och gärna drar med sig resten på hysteriska kaninjakter är han den som är kopplad när de andra springer fritt. Sedan får vi skifta.



*Det blir dyrare med två, tre hundar än med en; mer mat, ytterligare försäkring, fler tuggben och leksaker, fler tävlingsanmälningar, mer avmaskningsmedel, vaccinering etc.
Att hålla tre hundar i tävlingsskick och träning inför andra aktiviteter är inte helt enkelt - det tar naturligtvis mer tid än att bara träna en hund. Överlag är det kul att ha flera hundar att träna med - man får lära sig att växla mellan metoder beroende på vilken hund man tränar och det är säkert nyttigt.BeeJay, Bronx och Vegas är ju dessutom tre olika individer när det kommer vad de tycker är roligt att träna och hur de svarar på träning.

Jag kan inte se hur alla världens nackdelar någonsin skulle kunna väga över de fördelar mina underbara vänner ger mig, kan ni?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv