2007-08-29

Vilken tur man har knäppisar...

Det här med att skratta när hundarna gör "bort" sig… Jag har fått höra att man uppmuntrar beteendet med skrattet.
Jag kan nästan känna mig lite elak men det är vansinnigt roligt att ge mina tre juveler kola, segt godis eller sånt… för att se dem stå och toktugga i minuter ;)
Lite retsamt från min sida!

MEN Beejay är minsann en liten parvel som han själv tycker om att retas. Han kan plocka upp en leksak och på pin kiii lägga sig framför Bronx eller Vegas, inte för att leka med utan för att retas!
Det som jag skrattat åt med BeeJay är mest sånt som han gör för att retas ända upp i vuxen ålder. Valpsaker skrattar man åt lite för att de är så vansinnigt söta med.

Retas eller olika sorters tramsigheter. Som när han boffar på täcket, tittar på en och sedan hoppar undan… Eller när han springer rundor runt möbler, medvetet retligt och byter håll om man börjar jaga honom. En favorit, som alltid får mig att skratta, är när han tar en större leksak eller en kong och "dödar" och skakar den så han slår sig själv i huvudet. Eller ännu bättre, slänger iväg den och … kollar runt… men, vart blev den av?

Att leka och döda leksaker är tydligen hur roligt som helst, även för honom. Så BeeJay han morrar på, och så fortsätter han att "slå sig själv". Lite enmansfight med en leksak, sådär…

Saker som hundar gör fast de inte borde.

BeeJay hittar rätt ofta på saker som tar luften ur mig och tär på mina krafter, eller mindre nu efter två års ålder men… fortfarande …. Några riktigt stora saker som krävt veterinären som följd har det väl inte blivit – Peppar, Peppar!!! – men en och annan dunkudde och ett och annat duntäcke har man sett virvlande omkring när man kommit hem från jobbet med en leende BeeJay mitt i allt.

Små saker som då Vegas på myssafton med maken helt fräckt snattade och imponerande fort svalde den dyrt inhandlade italienska skinka som låg på ett fat på bordet, tillsammans med garnering och annat smått… Eller som när hon av någon märklig anledning kände sig tvungen att komma och slicka mig i ansiktet vid flertalet tillfällen då man precis är nysminkad och inte vill bli svartare runt ögon… Hyss helt enkelt.
Fick denna sänt till mig på mailen – av en annan rätt hundtokig … dock knasigt tokig nock för att välja golden framför pinscher – What´s that all about?

Saker hundar bör komma ihåg.
Man ska inte leka krig med husses tofflor.
Sopgubbarna stjäl INTE våra saker.
Jag behöver inte plötsligt ställa mig upp när jag ligger under bordet.
Jag ska inte rulla in leksaker bakom kylen.
Jag ska skaka mig INNAN jag går in.
Jag ska inte äta upp katternas mat, varken innan eller efter de har ätit själva.
Jag behöver inte leta rätt på ett rent hörn av mattan när jag ska kräkas.
Jag ska inte kräkas i bilen.
Jag ska inte rulla min i döda fiskmåsar, krabbskal eller annat på stranden.
Jag behöver inte tvätta husse i ansiktet efter jag har tvättat mig själv.
Katt-godis är inte hundmat.
Jag ska inte äta strumpor och kräkas upp dem i trädgården.
Soppåsen är inte en kak-burk.
Jag ska inte tugga på husses och mattes tandborstar när de inte ser det.
Jag ska inte äta kritor, speciellt inte de röda, för då blir husse och matte hysteriska.
Sitter jag i bilen, måste jag inte ha fönstren nervevade när det regnar ute.
Vi har ingen dörrklocka, så jag behöver inte skälla varje gång jag hör en på TV.
Jag ska inte stjäla mattes underkläder och leka med dem i trädgården.
Soffan är inte en handduk för mitt dräggel, det är inte heller husses och mattes knän.
Mitt huvud hör inte hemma i kylen.
Jag ska inte hugga polisen i handen när han sträcker sig efter mattes körkort.

Min parvel BeeJay, som ju inte alls är rädd eller avvisande till vatten och regn är nog lite sött korkad ibland.
Var nyss ute i regnet och han lyckades ställa sig under en stupränna när han skulle undersöka något speciellt spännande. Efter en kort stund vände han sig om och tittade på mig, precis som om han tänkt: Hörru matte, det regnar ganska mycket idag va?
Förvisso, men man behöver ju inte ställa sig under en stupränna…

ÅH, just det…. Nästa blogginlägg kommer garanterat innehålla lite resa, lite bröllop, lite fest, lite pinscher och massa valpbilder!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv