2007-12-05

Min underbart goa Bronx…


Idag har jag tagit ett beslut, ett beslut fattat på grund av irritation, ilska och personers okunskap…

Jag kommer inte göra fler inlägg eller ta del av inlägg gjorda i pinscherforumet – verken som privatperson eller som styrelsemedlem!!!
De gör mig så upprörd, irriterad och besviken – det är så lite av det som står där som jag tycker speglar vår underbara ras, våra uppfödare, enskilda hundar, ägare – eller gynnar rasen istort

JAG vill inte ta del i den smutskastning som förekommer där – på NÅTT SÄTT!

Kanske jag även kan få dig att tänka till – eller kritiskt granska det som skrivs på forumet?

Jag kan börja från början – Under en längre tid har jag upplevt hur nuvarande pinscherforum allt mer går från ett positivt, peppande, gemensamgivande forum till ett påhoppande, elakt och sprida-galla-forum! DET vill inte jag ta del av eller hjälpa till att stödja!

Det som fick droppen att trilla över bägarens kant var när en ”MH-o-Kunnig” person beskriver min Bronx som en hund med stora rädslor, allt utifrån hans MH.

Alla som någonsin har träffat min Bronx vet om att han är cool-lugnet själv… han är oberörd och glider genom tillvaron. Vid besök och en ringklocka som ringer – lyfter han knappt på huvudet. Hos veterinären är han stumpviftande, glad och trevlig – Mätte han verkligen gillar dig! Och när vi möter andra hundar ute är det mest en fråga om, Ah, det är du… inte så himla intressant, jag tror jag går och lullar lite för mig själv istället.

Utav alla avkommor Bronx har fått – av vilka en väldigt liten del kommer gå vidare i avel – är mentaliteten den starka nedärvda gemensamma nämnaren!

Att sedan tolka det som om Bronx kan passas in och tas ur avel pga detta - ” Inte heller att till avel använda hund som uppvisar beteendestörning i form av överdrivna rädsloreaktioner eller aggressivt beteende” är för mig helt sjukt!
Min underbart goa Bronx som ungås med alla, älskar valpar och lever tillsammans med ytteligare en hanne - och stundtals en löptik! Aggresiv och med rädslor.....?

Hur kan man avgöra vilka som är lämpliga genom att läsa ett papper? Hur kan man påtala att man har kunskap när man gör sådana tolkningar – det är ju helt befängt!

Eller vad säger NI, som har träffat min underbara goa, mjuka, genomtrevliga Bronx och hans avkommor - rädsla och aggresivt beteende???

Bronx tillhör en av de individer som gett mentaliteten en stor skjuts fram inom vår ras – inte ensam, men ändock!

MH är inte anpassat för vår ras och hur man kan solla ut och på ett papper hävda leta sig fram till lämpliga avelsdjur är för mig helt oförståligt! Att leka med tanken på avel är en sak – men att verkligen göra det, ta ansvar och planera upp sin egen avel långsiktigt är så mycket svårare…

NÄ – fy för vad jag blir besviken – är det av ilska, avundsjuka eller kanske besvikelse över???

Och om man nu skall tolka ett MH som personen som tolkat Bronx MH – hur kan en tik med avbrutet MH ge en avkomma med bra MH som får avkommor med hyfsade MH….. DEN tiken skulle aldrig gått i avel!!! Eller? Har hon inte gynnat svensk avel i det långa loppet?

När det sedan är så att man på forumet får möjlighet att hoppa på styrelsemedlemmar och styrelsen – som om vi inte skulle jobba häcken av oss och göra vårt bästa - enskilda uppfödare, hundar eller ägare för den delen med– då är måttet rågat!

Forumet i sig är mer negativt än positivt – vilket JAG ALDRIG upplevde i det äldre forumet med DP och pinscher - och de flesta inlägg på forumet har under senare tid känns som direkta personangrepp – Är det enskilda individer som skriver mer elakt och personriktat här nu än på det förra? Hmmm, tål att tänkas på!
Snälla, ni som är delaktiva och skriver/läser där - tänk till... i vilket syfte och varför... Tänk två gånger innan ni skriver, ta saker med personer personligt och ärligt - detta gynnar ingen - ALLRA MINST VÅR RAS!

Detta är ett forum jag klarar mig BRA, BÄTTRE OCH BÄST utan!!!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv