2011-08-01

Weekend i Dublin

Denna helg har jag, för första gången sedan jag skaffa de Bronx varit utan hund i fyra dagar ….
Oscar Wilde
INTE LÄTT för matte som har svårt att släppa dem ur sikte….
Mats och jag överlämnade våra guldklimpar i Annika och Daniels ömma händer – De är väl medvetna om mina separationsproblem;)

Torsdagsmorgonen skjutsade Annika in oss till Hyllie och därifrån tog vi Öresundståget mot Kastrup – snabbt och enkelt som attan!


Kastrup är så sjukt effektivt och allt bara trillade på – Mats fick alarmerande piiiiiiip genom scannande tullen – allt skrot han har insatt i benen. Men ….

Flygresan gick snabbt – konstigt egentligen … man tar sig snabbare till Irland än man tar sig till Västervik.
Hmmmm ... vi bodde på 686 ... men jag har ingen anning om vad det betyde ... Concierge betyder ju dörrvakt ......... 
Maken och jag strolade ner till ett fik efter vi packade upp ...
När vi kom fram till Dublin tog vi en taxi till hotellet – ett jättefint hotell med massa stjärnor ;)
Snabbt fick vi rum, packade upp, tog en karta och kameran … pengar och ut på stadsvandring.

Dublin är en trevlig stad, en ren stad och en livlig stad – alla man möter var supertrevlig och snacksaliga, folk på puben och caféerna var öppna och stojiga.
Dublin var verkligen en rolig och trevlig stad att åka och uppleva.

Inga bussar eller taxi behövs – det är en ganska liten stad.

Hotellet var jättebra, underbar med badkar på rummet och självklart tog jag ett bad varje dag …. Gött!!!

Men … en långhelg så är iaf Dublin utforskat och man hunnit med turistgrejer.

Genomgående var maten god, servicen jättebra, priserna ungefär som i Sverige. Pommes äts till ALLT här – men är tio gånger godare, tjockare och matigare.

Sista dagen på hotellet upptäckte jag att det i loungen på vår våning bjöds kaffe av alla dess sorter och massa olika wienerbröd varje morgon …. Så dags då ;)

Frukosten på hotellet var i övrigt sjukt dyrt – irländsk frukost för 22 euro (korv, vita bönor, ägg, blodpudding…. Massa konstigt…)



Mörka murriga pubmiljöer överallt!!!!!!
Ölen var god... speciellt kall Guinness – som njöts i sin rätta miljö med rätta musiken i bakgrunden.
Irland är väl värt ett besök, det är slitet och folket har påverkats av ekonomin ... många uteliggare och mycket alkoholproblem - MEN så trevligt folk!!!!
Jag har njutit och haft roligt -  och åker vi hit igen, till Irland hoppas jag på ett besök i annan del av landet ...




1 kommentar:

Anneli sa...

Kul att du är med och tävlar hos mig! Lycka till och ha en skön söndagskväll :)

Bloggarkiv