2011-08-13

Nattfotografering .....

Ett annorlunda sätt att fotografera och med ett lite annat tänk än jag brukar ha på ”hundfoto”.


INatt var jag ute vid Stenshuvud, körde hemifrån kl 23.45 ungefär och hade packat ned kameran, blixten, stativet, fjärrutlösare och pannlampan ....
Ordentligt med kläder, extra gympaskor och min mobil för att nyttja GPSen. Är man ensam ute mitt i natten, i mörkaste skogen kan det kännas lite tryggt att ha en GPS som lägger upp vart man är på datan hemma och att Mats kan kolla var jag befinner mig JUST NU ... smart tycker jag! Säkert och tryggt känns det iaf ...


<><><><> <><><><> <><><><>
Bländare F/5
Exponering 45sek
Brännvid 46mm
ISO 200
Bländaröppning 4.4
Vitbalans varmt lysrör
Avstånd till motiv "oändlig"
Vid nattfotografering behöver kameran sitta på ett ordentligt stativ för att undvika skakningsoskärpa. Jag kopplade även bort VR för att inte förvirra kameran ….
Bara manuella inställningar idag, ville leka lite med olika bländare och slutartider på samma motiv – se hur de interagerade och vad effekterna blev.

Högre bländartal för större skärpedjup i vissa lägen och lågt … för att ha så kort som möjligt.
Som vanligt fotar jag i RAWformat och vitbalans ställde jag in manuellt … men fick justera en hel del i efterredigering.
<><><><>
Bländare F/29
Exponering 30sek
Brännvid 42mm
ISO 200
Maximal bländaröppning 4.3
Vitbalans varmt lysrör
Avstånd till motiv 1,3m
Eftersom det är mörkt på natten får man långa exponeringstider - så min trådlösa fjärrkontroll är verkligen perfekt, ett stabilt stativ (skåne blåser alltid) eftersom jag ibland ställer stativet på lite riskabla underlag och inatt till o med i ett strömmande vattendrag.

<><><><>
Bländare F/29
Exponering 1/400sek
Brännvid 200mm
ISO 200
Maximal bländaröppning 5
Vitbalans varmt lysrör
Avstånd till motiv "oändligt"
Bilderna är tagna med lågt ISO – ända nere på 200, för att slippa så mkt brus som möjligt.
Det är väldigt svårt att få skärpa manuellt när det är så gott som nattsvart, jag utnyttjade min pannlampa och kamerans focus med  A/M, kopplade sedan bort den innan jag tog kortet för att kunna fota - kameran står o letar focuspunkt i svarta mörkret annars och hittar inget ….
Bländare F/4.5
Exponering 1/3sek
Brännvid 18mm
ISO 200
Maximal bländaröppning 3.6
Vitbalans moln
Avstånd till motiv 1.3m
Bländare F/4.5
Exponering 10sek
Brännvid 18mm
ISO 200
Maximal bländaröppning 3.6
Vitbalans moln
Avstånd till motiv 1.3m
Bländare F/22
Exponering 15sek
Brännvid 18mm
ISO 200
Maximal bländaröppning 3.6
Vitbalans moln
Avstånd till motiv 1.3m

Två sessioner med tre foton tagna på samma motiv, samma tid på natten (självklart minuter mellan) - skillnad mellan dem är helt beroende på inställning i kameran.


Bländare F/4.5
Exponering 10sek
Brännvid 32mm
ISO 200
Maximal bländaröppning 4
Vitbalans moln
Avstånd till motiv "oändlig"
Bländare F/7.1
Exponering 13sek
Brännvid 32mm
ISO 200
Maximal bländaröppning 4
Vitbalans moln
Avstånd till motiv "oändlig"
Bländare F/20
Exponering 30sek
Brännvid 32mm
ISO 200
Maximal bländaröppning 4
Vitbalans moln
Avstånd till motiv "oändlig"
Mina favoriter, av hur jag fotat dessa blir högt bländarvärde och längre exponeringstid - lite mörkare och mera "diffusa"

Å..... jag försöker verkligen få bort alla konstigheter i inlägget ... blogger strular och det är trist  ....
Ni får ha överseende ;)

Inga kommentarer:

Bloggarkiv