2007-06-07

Vegas drar.... och jag har satt mig den på att det skall hon inte få göra...

Låt oss säga att du går ut med dina hundar (obs TRE) för en promenad klockan 6.00 innan du måste göra dig färdig för att sticka på jobbet.
Om du är pinscherägare och vill ha effekt är naturligtvis det bästa sättet träna hela promenaden, varje promenad.

Då gör du enligt följande:
-STANNA så fort hunden drar det minsta lilla! Stanna och stå stilla. MEN hallå, hund ett (Bronx) och två (BeeJay) drar inte alls och tittar lite konstigt upp på mig och undrar... varför står vi här. Ignorera och låtsas som det regnar. Håll emot så att du känner i kopplet om hunden skulle slaka på det. Nu har Bronx börjat seghänga lite och tycker aahhh, kom igen nu! Stanna och stå stilla. När hunden SJÄLV slakar på kopplet, BERÖM och gå omedelbart vidare! Jo, nu - alla tre inom koppellängd - promenerar vidare.... Hannar kissar var tredje meter, gärna efter varandra - Vegas drar och vill inte kissa där. Stanna och stå stilla.

BeeJay bajsar och då gick det inte alls att gå vidare, Vegas tittar lite intresserat på BeeJay och är för närgången ... han tar en skutt och fortsätter bajsa. Kopplet till Vegas och Bronx sträcks eftersom jag försöker att få BeeJay att bajsa i lugn och rooooo. Armarna blir tre meter långa och Stanna och stå stilla.
BeeJay är färdig och vi går två steg - Vegas drar Stanna och stå stilla. Bronx hänger med huvudet och BeeJay tycker fy vad trist detta är - hänger sig åt sidan för att komma åt gräset som är daggvått och godisgott.

NÄHÄ - jag tror vi skiter i detta med koppelträning idag ...... Om jag inte skulle ge mig på det där med att vända åt motsatt håll när hon drar..... Varje gång! Hmmmm, kan det vara nått...
Det känns lite fånigt att gå fram och tillbaka, vänd, vänd. Samma kissedofter igen? Har vi inte varit här nyss matte? Bronx och Beejay tycker matte är knasig i huvudet och Vegas hon drar för glatta livet - åt ett nytt håll .... Hon vill ju hem för att äta frukost och vet vilket håll. Vänd, vänd ....
Och inte sjutton kommer man hem om man går så ...

1 kommentar:

Emma och Harry sa...

Hehehehe! Stanna och stå stilla! *fniss* Kan precis se det framför mig!

Jag är glad att jag har en hund! Synd att han drar i kopplet bara....

Härligt med en blogg! Hoppas att du kommer att skriva ofta! =)

Bloggarkiv