2007-07-30

Uppfödartanke och framtiden ....

Uppfödarmöte , mitt andra jag deltog i har kommit och gått - Jag tror vi var drygt 15 som deltog och alla var nog lika trötta efter en lång utställningsdag!
MEN det var en trevlig tillställning med en väldigt samspråkig kår!

Kanske nånstans är alla överens om att vi har en underbar ras, användbar till mycket och utan några direkta sjukdommar - den är en sk frisk ras. Jag tror det är en känsla som finns hos de flesta av oss - det kändes så iaf ;)
Det är ett uppsving i allt vad vi - NI gör med pinschern, man hör om både det ena och det andra ... OCH den fixar det och mycket mer.

Efter detta mötet känner man sig verkligen glad att ha påbörjat banan "uppfödning av pinscher" - många, många av de tidigare erfarna kennlar vi har i Sverige delar med stolthet sina kunskaper och erfarenheter med oss nya.

Avelsarbete är ett långsiktigt och tålamodskrävande arbete. Uppfödare som kommit långt har ofta hållit på i flertalet år - det tar tid att lära känna sina linjer.

Det är även nu, efter att man läst, lusläst och tokläst allt man kommit över om stam och linjer, avel och uppfödning man känner och förstår hur mycket våra uppfödare av rasen pinscher verkligen jobbar med våra svenska kullar och den Svenska populationen ... för det är där det första krutet bör ligga, tycker jag ;)

Ibland vet jag inte vad jag tänker förrän jag läser vad jag skriver -Men vad jag ville ha sagt är;

Det är roligt att påbörja uppfödningen med alla dessa kunskaper en telefonlur iväg ;)

Jag tror inte vi har sett rasens fulla potentiall än.
MEN det är med Er valpköpare vi kommer att häpnas inför faktumet!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv