2007-08-04

Vad var nu min tanke med blogg???


Min tanke med blogg var att inför parning, dräktighet och valpning kunna ha ett nära och uppdaterat fönster ut mot valpköpare … och (som jag) andra intresserade.

Det där med parning var ju tänkt att det skulle komma nu, snart – Vegas skulle, enligt alla konstens regler börja löpa i första veckan av september.

MEN SIIII, Där lurade hon mig och grabben ifråga …. redan under Mälaren hade hon tyckte att ”detta med löp är väl lite trivsamt” … ”eller, va? Matte?”

Jo – klart man tycker, en extra svansande ”fin” flicka och två grabbar som avgudar henne.
Tripp, tripp, svansen , eller lillstumpen går som en elvisp … ÅÅÅÅ, kolla in mig pojkar, jag är såååå fin…. Ska vi leka lite” Ner med tassar, lite lekinviter och gumpen i vädret ….

Det där med löp är inte helt lätt – jag har alltid innan haft killar och även i familjen har det varit killar – för hela slanten!

Innan jag skaffade mig en liten flicka läste jag på en hel del om löp, dräktighet och valpning …
Skall vi titta på det här med löp nu då – eftersom Vegas envisas med det ;)

Löp – så som jag lärt mig
Tikar löper första gången när de har nått ca 85 % av fullvuxen kroppsvikt, vilket betyder att de mindre raser ofta löper första gången vid yngre ålder än storvuxna raser. De flesta tikar löper vanligtvis sin första gång vid mellan 6 och 15 månaders ålder, men vissa, ofta de storvuxna raserna inte kommer igång förrän vid 18-20 mån ålder. Min systers chihuahua däremot ko min i sitt första löp efter 9mån och min väninnas ursprungshund löper endast en gång per år – konstig ras som jag inte kommer ihåg namnet på.

Jag tillhör en av dem som tror de har ett gemensamt förflutet – jag vet de finns dem som inte gör det … Men iaf hundens anfader vargen - når full sexuell mognad först vid två års ålder medan tamhundens pubertet infaller mycket tidigare.

Man tror att detta handlar om den domesticering vi ”har format tamhunden in i” och att den har accelererat utvecklingen av de endokrina körtlarna som har med reproduktionen att göra.

Löpperioderna hos tiken är individuellt men ligger i genomsnitt på ca 6-7 månader men det är inte helt ovanligt att tiken har löp så ofta som var 4;de månad heller (vilket nu Vegas kanske har bestämt sig för.. ).

De flesta tikar är inte absolut regelbundna i sina löp och har tiken haft en valpkull är det vanligt att hon dröjer någon månad längre än vanligt innan löp nästa gång.

Livmoderslemhinnan behöver 4,5-5 månader för att regenerera mellan löpen och om tiden mellan löpen är för korta får inte livmoderslemhinnan tillräcklig tid att återbildas inför nästa löp.
Det kan betyda att chanserna, möjligheten till en eventuell ny dräktighet minskar.

Sedan finns det även någonting som heter split östrus – sk delade löp. Det är inte helt ovanligt att tikar har det. Efter några dagars löp går plötsligt alla tecken på löpning tillbaka. Oftast kommer sedan tiken igång igen inom alltifrån någon vecka upp till någon dryg månad. Det är i dessa fall alltid den senare löpningen som är den riktiga, d.v.s. i vilken ägglossningen sker.
Detta är inget som är fel eller konstigt – det är heller inget som gör att tiken har svårare för att bli dräktig. Man skall, som alltid bara passa in rätt dygn och tid för parning.

Det är också normalt att vissa tikar ibland, eller alltid, löper utan att någon
blödning, sk tyst löp.

Då är man ju verkligen ute i vildmarken när det gäller att hålla koll …..

Så – visst kan vi vara rörande överens om att hannar … det är lättare och mindre krångligt

Inga kommentarer:

Bloggarkiv